Tutorleren VO bestaat 5 jaar

Verbaasd maar zeker ook trots toen ik dit besefte. Want wat vliegt de tijd en wat is er veel gebeurd!

Wat in 2018 begon met  één concreet doel, tutorleren op één andere VMBO school implementeren,  is uitgegroeid tot veel meer.  Op dit moment zijn er namelijk 21 scholen die door Tutorleren VO op weg zijn geholpen met 28 peer projecten.

Ook is in de loop van de jaren het aanbod flink verruimd: wat bij de start draaide om peer tutoring op het VMBO, is in de loop der jaren uitgebreid met nog  2 andere vormen op (en alle onderwijsniveaus): peer-tot-peer coaching en het lentoren/buddy project.

Als ik mijn oude bestanden open en het materiaal van voorgaande jaren nog eens goed bekijk, dan zie ik ook dat er veel veranderd is. Alles past beter bij de huidige onderwijsontwikkelingen en nieuwe visies.

Op naar een nieuw schooljaar met hopelijk weer inspirerende ontmoetingen en uitdagende projecten. Ik heb er zin in!

Met bijzondere dank aan Laurence de Leeuwe, Bart van IWAD, Antoine Janssen, Van Maerlant ‘s-Hertogenbosch, MOOZ, TeachBuddy, Stefan de Koning, Johan (natuurlijk) en alle inspirerende mensen die ik ontmoet heb tijdens deze vijf jaren.

Tutorleren VO 5 jaar

Nieuws

Peercoaching toen en nu

Peercoaching heeft een rijke historie in het voortgezet onderwijs. Deze onderwijsmethode heeft zich in de afgelopen decennia ontwikkeld tot een waardevol instrument voor zowel persoonlijke

Lees meer »

Co-training docenten peerchoaching

Co-training van coördinatoren is een belangrijke fase tijdens het implementatieproces. Het is een samenwerkingsgerichte methode waarbij coördinatoren en de trainer van Tutorleren VO samen verantwoordelijk zijn voor en elkaar ondersteunen tijdens de training van deze peercoaches.

Lees meer »
Tutoren training

Executieve functies

Leuk om te vertellen dat de tutorentraining weer vernieuwd is! De cursus voor de peercoaches is onder andere uitgebreid met een workshop “Peercoaching van executieve

Lees meer »