Tutorleren VO bestaat 5 jaar

Verbaasd maar zeker ook trots toen ik dit besefte. Want wat vliegt de tijd en wat is er veel gebeurd!

Wat in 2018 begon met  één concreet doel, tutorleren op één andere VMBO school implementeren,  is uitgegroeid tot veel meer.  Op dit moment zijn er namelijk 21 scholen die door Tutorleren VO op weg zijn geholpen met 28 peer projecten.

Ook is in de loop van de jaren het aanbod flink verruimd: wat bij de start draaide om peer tutoring op het VMBO, is in de loop der jaren uitgebreid met nog  2 andere vormen op (en alle onderwijsniveaus): peer-tot-peer coaching en het lentoren/buddy project.

Als ik mijn oude bestanden open en het materiaal van voorgaande jaren nog eens goed bekijk, dan zie ik ook dat er veel veranderd is. Alles past beter bij de huidige onderwijsontwikkelingen en nieuwe visies.

Op naar een nieuw schooljaar met hopelijk weer inspirerende ontmoetingen en uitdagende projecten. Ik heb er zin in!

Met bijzondere dank aan Laurence de Leeuwe, Bart van IWAD, Antoine Janssen, Van Maerlant ‘s-Hertogenbosch, MOOZ, TeachBuddy, Stefan de Koning, Johan (natuurlijk) en alle inspirerende mensen die ik ontmoet heb tijdens deze vijf jaren.

Tutorleren VO 5 jaar

Nieuws

Tutoren training

Executieve functies

Leuk om te vertellen dat de tutorentraining weer vernieuwd is! De cursus voor de peercoaches is onder andere uitgebreid met een workshop “Peercoaching van executieve

Lees meer »

De kracht van peer-tutoring en de drie domeinen van Gert Biesta

Goed onderwijs is een voortdurende zoektocht naar effectieve manieren om kennis over te dragen, vaardigheden te ontwikkelen en leerlingen te inspireren tot groei. Afgelopen jaren is er een groeiende erkenning ontstaan voor peer-onderwijs. Het is erg interessant om deze vorm van onderwijs te bekijken door de bril van onderwijswetenschapper Gert Biesta. Laten we duiken in deze holistische kijk op onderwijs.

Lees meer »