Peeronderwijs op MBO

Stage-ervaringen opgedaan tijdens een MBO opleiding vormen de basis voor nieuwe kennis en vaardigheden. Maar voorkom je het eindeloos nabespreken van stage-ervaringen in een klassikale les, intervisie, zelfreflectie en nóg meer goedbedoelde feedback?

Continue leren, verbeteren en je talenten ontplooien doe je beter in een veilig gesprek samen met een studiegenoot die expert is in het vakgebied. Iemand uit een hoger jaar, die jouw ervaringen kent en weet hoe je het beste uit jezelf haalt. Uit je comfortzone. Groeien. Ontwikkelen. Kunnen vallen maar ook weer opstaan. Tips geven. Feedback krijgen….

Maar hoe organiseer je als MBO-school een veilige en professionele vorm van peertutoring?

Van idee naar duurzaam project

Start

Uitgangspunten zijn type opleiding, de ideeën, wensen en behoeften.  Zo kan het zijn dat een opleiding ook de invulling van burgerschapsvaardigheden vorm wil geven. Deze elementen kunnen binnen dit traject opgenomen worden.

Een goede en nauwkeurige voorbereiding is van groot belang voor de duurzaamheid van dit project. Zo kan bijvoorbeeld de mate van autonomie van de studenten goed worden afgestemd. En kan iedereen direct kennismaken met een goed georganiseerde vorm van peeronderwijs.

Opzet pilot

Daarna gaan de werkgroep leden (buddycoaches) aan de slag met het ontwerpen van een pilotproject. Ze dragen met name zorg voor de secundaire voorwaarden zoals de training voor buddy’s, de procedure van matching, vergoedingen en eventuele roosterzaken.

Deze pilot wordt in samenwerking met de directie verder gefinetuned. Ook het docententeam en de studenten worden geïnformeerd. Er wordt gestart met de werving van buddy’s en de voorbereidingen rondom de buddytraining.

De eerste groep buddy’s doorlopen hun  training en sluiten deze met een certificaat af.

Start pilot

De koppels gaan aan de slag. De buddycoaches en buddy’s gaan samen in gesprek over hun bevindingen en nieuwe ideeën. Zo wordt de pilot geëvalueerd en kunnen verbeteringen worden doorgevoerd.


Advies en ondersteuning bij het opzetten van het buddysysteem:

  • Ontwikkelen maatwerk implementatieplan voor buddy-systeem binnen schoolconcept opleiding;
  • Verzorging van studiedagen;
  • Opleiden en begeleiding coaches binnen school;
  • Training tutoren/ buddy’s/ lentoren;
  • Analyse en aanpassing van de pilot;
  • Materialen verstrekken (zoals cursusmateriaal, contracten, certificaten)

Inhoud trainingsprogramma voor MBO buddy’s:

  • Psychologie adolescenten;
  • Het zijn van een rolmodel;
  • Gesprekstechnieken;
  • Feedback geven;
  • Bemiddeling bij pestgedrag;
  • Omgaan met vertrouwelijke informatie;
  • De rol van de buddy en de slb-er;
  • Observatietechnieken en presenteren
  • 21st century skills
  • Peer to peer communicatie
  • Burgerschapsvaardigheden

Nieuws

Tutorleren bij RKC

De leerlingen van SG de Overlaat mochten hun tutoren training op een heel bijzondere plek volgen: in de businesszaal van RKC Waalwijk! Dat hadden de

Lees verder »