Dat ontstond jaren geleden tijdens het lesgeven op de werkvloer. Ik ontdekte dat ik, elke docent eigenlijk, met behulp van peeronderwijs niet alleen een veel hoger leerrendement behaalde, maar dat mijn leerlingen vooral ook meer leerplezier ervaarden! Peeronderwijs bleek dé tool te zijn voor:
Actieve betrokkenheid bij eigen leerproces
Volop leerplezier
Instructie aansluitend op individuele behoefte
Communicatie op een aansprekende en passende manier: in ‘eigen taal’
Naast vakkennis ook een daadwerkelijke bijdrage aan hun toekomstige beroep. Aan de slag met de ‘21st Century Skills’ en burgerschapsvaardigheden dus.
Als leerkracht in het basisonderwijs raakte ik geïnspireerd door coöperatief leren. Ik volgde de training in de VS bij dr. Spencer Kagan en ging hiermee aan de slag Leerlingen leren door samen te onderzoeken en te werken. Dit idee nam ik ook mee het biologielokaal in toen ik bij het Munnikenheide college in Etten-Leur aan de slag ging als biologiedocent en vakgroep voorzitter.
Praktijkonderzoek
Op basis van eigen praktijkonderzoek van 1 jaar (begeleid door Tilburg University), startte ik een pilot met tutorleren, speciaal ontwikkeld voor VMBO scholen. Uitbreidingen en verfijningen zorgden ervoor dat nu, zeven jaar later, ieder schooljaar meer dan 70 leerlingen met plezier deelnemen aan dit project. Iedere keer is het weer heerlijk om te merken dat leerlingen plezier hebben in leren. Ik zie resultaten verbeteren en zelfvertrouwen groeien.
Uitbreiding peer onderwijs
Ik vervolgde mijn zoektocht en onderzocht de volgende peerwerkvormen: High Dosage Tutoring en het Buddy systeem. Deze laatste vorm biedt juist veel hulp bij de veilige overgang van het PO naar het VO. Dit systeem is meer gericht op gehele brugklassen, waarbij de buddy’s als assistent-mentor ondersteuning bieden bij de eerste stappen van de brugklassers op hun nieuwe school.
Inmiddels zie ik de voordelen van peer onderwijs terug op de scholen waar ik beide programma’s geïntroduceerd en opgezet heb!
Werkervaring:
Opleiding
Ik woon in Geertruidenberg, samen met mijn man en dochter. Wat ik graag doe kan ik hier zeker doen: lekker in de tuin rommelen, wandelingen maken en gezellige avonden met vrienden hebben. Ik ben graag buiten. Waarschijnlijk komt dit omdat ik opgegroeid ben op een akkerbouwbedrijf. Maar ik houd ook erg van het stadsleven: de levendigheid, de diversiteit aan mensen en de drukte. Van alles een beetje dus.
Dat geldt ook voor mijn werk: ik geniet van het lesgeven en de omgang met mijn leerlingen en collega’s….maar tegelijkertijd krijg ik ook enorm veel energie van het runnen van Tutorleren VO. Voor mij is dit dus een perfecte balans!
Sinds 2022 is zij werkzaam bij Tutorleren VO. Elle heeft een rugzak vól kennis en praktische ervaring over alles wat te maken heeft met tutorleren. Op haar VMBO school het Munnikenheide college in Etten-Leur is zij al jaren tutorcoach. Deze ruime kennis deelt ze sinds dit jaar op andere scholen, wanneer zij trainingen geeft aan beginnende tutoren en hun docenten.
Ook zij weet hoe belangrijk en waardevol peer onderwijs kan zijn. Mits deze op een goede manier een plaats krijgt binnen de organisatie.
“Niks is zo mooi, als je twee leerlingen in hun “leerbubbel” ziet. Zij horen en zien dan alleen elkaar en gaan totaal op in hun leerwerk. Dán wordt er pas echt geleerd. Daar word ik zo blij van!”
Tutorleren vo – coaching, advies en training
Anne-Marie van Dongen
Buitenvest 8
4931 CH Geertruidenberg
anne-marie@tutorleren.nl
Copyright TutorLeren – Algemene Voorwaarden / AVG. Powered by iWAD Support & Service op 1
Tutorleren vo – coaching, advies en training
Anne-Marie van Dongen
Buitenvest 8
4931 CH Geertruidenberg
anne-marie@tutorleren.nl
Copyright TutorLeren – Algemene Voorwaarden / AVG. Powered by iWAD Support & Service op 1