Peeronderwijs: hulp van en aan leeftijdgenoten.

Anne-Marie van Dongen

Mijn passie voor peeronderwijs ontstond jaren geleden tijdens het lesgeven op de werkvloer. Ik ontdekte dat ik, elke docent eigenlijk, met behulp van peeronderwijs niet alleen een veel hoger leerrendement behaalde, maar dat mijn leerlingen vooral ook meer leerplezier ervaarden! Peeronderwijs bleek dé tool te zijn voor:

  • Actieve betrokkenheid bij eigen leerproces
  • Volop leerplezier
  • Instructie aansluitend op individuele behoefte
  • Communicatie op een aansprekende en passende manier: in ‘eigen taal’
  • Naast vakkennis ook een daadwerkelijke bijdrage aan hun toekomstige beroep. Aan de slag met de ‘21st Century Skills’ en brugerschapsvaardigheden dus.
 
Het begin

Als leerkracht in het basisonderwijs raakte ik geïnspireerd door coöperatief leren. Ik volgde de training in de VS bij dr. Spencer Kagan en ging hiermee aan de slag Leerlingen leren door samen te onderzoeken en te werken. Dit idee nam ik ook mee het biologielokaal in toen ik bij het Munnikenheide-college in Etten-Leur aan de slag ging als biologiedocenten en vakgroepvoorzitter. 

Praktijkonderzoek

Op basis van eigen praktijkonderzoek van 1 jaar (begeleid door Tilburg University), startte ik een pilot met tutorleren, speciaal ontwikkeld voor VMBO scholen. Uitbreidingen en verfijningen zorgden ervoor dat nu, zeven jaar later, ieder schooljaar meer dan 70 leerlingen met plezier deelnemen aan dit project. Iedere keer is het weer heerlijk om te merken dat leerlingen plezier hebben in leren. Ik zie resultaten verbeteren en zelfvertrouwen groeien.

Uitbreiding peeronderwijs

Ik vervolgde mijn zoektocht en onderzocht de volgende peerwerkvormen: High Dosage Tutoring en het Buddy systeem. Deze laatste vorm biedt juist veel hulp bij de veilige overgang van het PO naar het VO. Dit systeem is meer gericht op gehele brugklassen, waarbij de buddy’s als assistent-mentor ondersteuning bieden bij de eerste stappen van de brugklassers op hun nieuwe school.

Inmiddels zie ik de voordelen van peeronderwijs terug op de scholen waar ik beide programma’s geïntroduceerd en opgezet heb!

 Werkervaring:

  • Zzp-er peer onderwijs (2017-heden)
  • Tutorcoach (2015-heden)
  • Docent biologie (2019-heden)
  • Coördinator docent onderzoek AOS-wb (2019-heden)
  • Middenmanagement (1999-2007)
  • Praktijkdocent en stagebegeleider pabo ‘s-Hertogenbosch (1999-2001)
  • Leerkracht (coöperatief) basisonderwijs (1995-2009)

 

Opleiding

  • Praktijkonderzoek Tutorleren bij de Academische Opleidingsschool West-Brabant en Tilburg university (2013)
  • Hogeschool Utrecht lerarenopleiding biologie (2008-2010)
  • Coöperative learning Florida VS (1996)
  • Pabo `s-Hertogenbosch (1992-1994)

 

Persoonlijk

Ik woon in Geertruidenberg, samen met mijn man en dochter. Wat ik graag doe kan ik hier zeker doen: lekker in de tuin rommelen, wandelingen maken en gezellige avonden met vrienden hebben. Ik ben graag buiten. Waarschijnlijk komt dit omdat ik opgegroeid ben op een akkerbouwbedrijf. Maar ik houd ook erg van het stadsleven: de levendigheid, de diversiteit aan mensen en de drukte. Van alles een beetje dus.

Dat geldt ook voor mijn werk: ik geniet van het lesgeven en de omgang met mijn leerlingen en collega’s….maar tegelijkertijd krijg ik ook enorm veel energie van het runnen van Tutorleren VO. Voor mij is dit dus een perfecte balans!

Nieuws

Tutorleren bij RKC

De leerlingen van SG de Overlaat mochten hun tutoren training op een heel bijzondere plek volgen: in de businesszaal van RKC Waalwijk! Dat hadden de

Lees verder »