Waarom je peer tutors moet opleiden/begeleiden: ze kunnen ook de ongelijkheid vergroten!

Gepubliceerd op  door Pedro de Bruyckere.

Werken met peer tutoren kan ongelijkheid in onderwijs helpen verkleinen, dit weten we al langer dan vandaag. Maar een nieuw onderzoek bevestigt dat dit ook zeer makkelijk kan misgaan en net het omgekeerde kan bereiken.

Het onderzoek van Jelle Sierksma, gepubliceerd in Nature’s Science Of Learning, toont dat bij niet doordacht gebruik van peer tutors, de ongelijkheid net kan toenemen tussen leerlingen.

Lees verder op https://pedrodebruyckere.blog/2024/04/28/waarom-je-peer-tutors-moet-opleiden-begeleiden-ze-kunnen-ook-de-ongelijkheid-vergroten/#:~:text=Spring%20naar%20inhoud-,Waarom%20je%20peer%20tutors%20moet%20opleiden%2Fbegeleiden%3A%20ze,kunnen%20ook%20de%20ongelijkheid%20vergroten!&text=Werken%20met%20peer%20tutoren%20kan,net%20het%20omgekeerde%20kan%20bereiken.

Nieuws

Co-training docenten peerchoaching

Co-training van coördinatoren is een belangrijke fase tijdens het implementatieproces. Het is een samenwerkingsgerichte methode waarbij coördinatoren en de trainer van Tutorleren VO samen verantwoordelijk zijn voor en elkaar ondersteunen tijdens de training van deze peercoaches.

Lees meer »
Tutoren training

Executieve functies

Leuk om te vertellen dat de tutorentraining weer vernieuwd is! De cursus voor de peercoaches is onder andere uitgebreid met een workshop “Peercoaching van executieve

Lees meer »

De kracht van peer-tutoring en de drie domeinen van Gert Biesta

Goed onderwijs is een voortdurende zoektocht naar effectieve manieren om kennis over te dragen, vaardigheden te ontwikkelen en leerlingen te inspireren tot groei. Afgelopen jaren is er een groeiende erkenning ontstaan voor peer-onderwijs. Het is erg interessant om deze vorm van onderwijs te bekijken door de bril van onderwijswetenschapper Gert Biesta. Laten we duiken in deze holistische kijk op onderwijs.

Lees meer »