Tutoring, zeer effectief en laagdrempelig inzetbaar…maar ook duurzaam?

De menukaart van het Nationaal Programma Onderwijs bevat passende, kansrijke interventies voor scholen. Met name de aandacht voor peeronderwijs, zoals onderdeel B tutoring, wordt als effectief beoordeeld. Ook is er aandacht voor de laagdrempelige invoering en de lage kosten. Wat fijn dat peeronderwijs nu meer onder de aandacht komt!

Top dat onze leerlingen in het VO weer meer in hun kracht worden gezet. Zo zijn ze meer intensief samen aan het werk en verhoogt dit ook hun leerplezier (en natuurlijk hun eigenaarschap).

Hopelijk worden nieuwe tutoring-projecten ook duurzaam ingevoerd. Worden docenten goed voorbereid op hun taken en leerlingen goed getraind in hun didactische- en pedagogische vaardigheden. En hopelijk zien we dan over een paar jaar nog steeds prachtige vormen van peeronderwijs in ons schoolsysteem. En zijn deze NPO-maatregelen niet voor niks geweest!

Anne-Marie van Dongen, TutorlerenVO

Nieuws