Sancta Maria Mavo ‘s-Hertogenbosch

Vorig jaar bedacht de 15 jarige Lieke een plan.

Haar inspiratie kwam voort uit haar eigen ervaringen toen zij als brugklasser begon op de Sancta Maria Mavo in ‘s-Hertogenbosch. Heel spannend was het voor Lieke toen zij de eerste weken rondliep op haar nieuwe school. Wat zou het mooi zijn, als dit voortaan anders ging. Nog steeds een beetje spannend, maar dan met een extra ervaren bovenbouw leerling, die brugklassers begeleidt tijdens deze eerste stappen op hun nieuwe school. Lieke werkte haar plan beter uit en ging er toen mee naar de directie van haar school.

Nu inmiddels ruim een jaar later is het dan zo ver: de eerste 6 lentoren zijn er klaar voor om op 27 juni kennis te gaan maken met hun brugklas. In duo’s gaan zij de brugklasmentor ondersteunen in zijn/haar taak om deze jonge leerlingen een warm welkom te verschaffen. Bij mentorlessen, (buitenschoolse) activiteiten en buiten op plein zullen zij een extra aanspreekpunt zijn. En Lieke? Zij is de voorzitter en aanspreekpunt voor en namens deze lentoren. Mijn complimenten voor Lieke en het docententeam van de Sancta Maria Mavo!

Nieuws

Tutoren training

Executieve functies

Leuk om te vertellen dat de tutorentraining weer vernieuwd is! De cursus voor de peercoaches is onder andere uitgebreid met een workshop “Peercoaching van executieve

Lees meer »

De kracht van peer-tutoring en de drie domeinen van Gert Biesta

Goed onderwijs is een voortdurende zoektocht naar effectieve manieren om kennis over te dragen, vaardigheden te ontwikkelen en leerlingen te inspireren tot groei. Afgelopen jaren is er een groeiende erkenning ontstaan voor peer-onderwijs. Het is erg interessant om deze vorm van onderwijs te bekijken door de bril van onderwijswetenschapper Gert Biesta. Laten we duiken in deze holistische kijk op onderwijs.

Lees meer »
oepsss...

Oepsss….

Deze week schaamde ik me diep. Ik vind mezelf een groot voorstander van peer onderwijs. Denkend dat ik de kracht van peercommunicatie echt wel inzie

Lees meer »