Inspiratie voor 2023…

onderwijs innovatie
lerarentekort

Een nieuw schooljaar, nieuwe inspiratie en nieuwe plannen voor goed onderwijs. Dat wens ik alle onderwijscollega’s toe!

In deze tijd van individualisatie en (dreigend) lerarentekort is het goed om eens onorthodoxe plannen te maken en deze gewoon uit te proberen. Pak er wat vakliteratuur bij en laat je inspireren. Ga sparren met een collega en werk een gaaf plan uit.

Een interventie zou bijvoorbeeld peer onderwijs kunnen zijn. De inzet van getrainde bovenbouwleerlingen (tutoren) bij het geven van bijlessen of de inzet van extra hulpmentoren (buddy’s) in brugklassen… In beide gevallen zorgen deze “peers” voor een extra duwtje in de rug van hun medeleerlingen. Grote problemen los je hier niet mee op. Maar de sfeer op school krijgt sowieso een positieve boost en wie weet verzacht het ook een beetje de nare gevolgen van het (huidige) lerarentekort….

#innovatie #peeronderwijs #tutorleren #lerarentekort

https://www.linkedin.com/posts/anne-marie-vandongen_innovatie-peeronderwijs-tutorleren-activity-7018977450986471424-Um8w?utm_source=share&utm_medium=member_desktop

Nieuws

Goede doelen

Goede doelen

Ieder jaar kies ik een goed doel om te steunen – een bijdrage die hopelijk een positief verschil maakt. Het liefst kies ik een kleine

Lees meer »

Peercoaching toen en nu

Peercoaching heeft een rijke historie in het voortgezet onderwijs. Deze onderwijsmethode heeft zich in de afgelopen decennia ontwikkeld tot een waardevol instrument voor zowel persoonlijke

Lees meer »

Co-training docenten peerchoaching

Co-training van coördinatoren is een belangrijke fase tijdens het implementatieproces. Het is een samenwerkingsgerichte methode waarbij coördinatoren en de trainer van Tutorleren VO samen verantwoordelijk zijn voor en elkaar ondersteunen tijdens de training van deze peercoaches.

Lees meer »