Afgelopen week gaf ik een tutortraining op Het Heerenlanden in Leerdam. Tijdens de workshop “Goede feedback” maakten de leerlingen dit woordweb op het bord. Wat een fantastische en volledige weergave van hun visie hierop! Mij viel op dat leerlingen vaak heel goed kunnen verwoorden wat voor hen een goed pedagogisch klimaat inhoudt. Zij weten vaak ook precies aan te geven wanneer leerlingen in hun kracht komen te staan. Wanneer zij kunnen groeien en uiteindelijk ook beter kunnen gaan presteren. Ook gaf deze groep aan dat een goede leraar/tutor fair is: hij beloont gewenst gedrag en corrigeert ongewenst gedrag op een duidelijke en prettige wijze. Soms denk ik wel eens, dat tutoren het vaak beter kunnen verwoorden dan een studieboek beschrijft of een wijze pedagoog verwoordt…
Mooie doorgaande leerlijn door de inzet van peers
Op het Montessori College Nijmegen en Groesbeek geven bovenbouwleerlingen extra ondersteuning aan onderbouwleerlingen via het Tutorprogramma. Ook geven studenten bijles en zij werken als docentassistent