Peer onderwijs op de menukaart van het NPO

En dat is goed nieuws, want zo wordt er meer bekendheid gegeven aan peer onderwijs. Want bij peer onderwijs geven ervaren leerlingen hulp aan anderen. Dit kan didactisch van aard zijn (extra bijles/samen actief oefenen) óf juist sociaal-emotioneel (denk aan extra assistent-mentoren in de brugklas). Maar beide vormen hebben dezelfde voordelen: er vindt een verschuiving binnen school plaats: de sfeer verandert positief, leerlingen voelen zich meer gezien en worden op maat geholpen. Het spreekt voor zich: de betrokkenheid onderling wordt verhoogd.

Zeker nu is het tijd voor maatwerk. Corona heeft afgelopen schooljaar hoe dan ook een weerslag gehad op het onderwijs. Zo kan het zijn dat bepaalde vaardigheden niet goed aan bod zijn gekomen, of dat leerstof niet helemaal geland is. Kortom, fysiek onderwijs blijft noodzakelijk bij goed onderwijs. Wat nu? Door de grote zak geld van de overheid, de zogeheten NPO-gelden (het nationaal programma onderwijs steunprogramma voor herstel en perspectief) kunnen scholen gaan investeren en zo de achterstanden en hiaten wegwerken.

Op de NPO menukaart staat ook peer onderwijs. Van deze vorm van 1 op 1 onderwijs is bewezen dat het zeer positief effect heeft op de leerresultaten en het welbevinden van leerlingen. Er kan dus vrij gemakkelijk een effectieve inhaalslag gemaakt worden.

Nog even een laatste tip: creëer een goede driehoeksrelatie tussen de tutor, leerling en jijzelf als school (of docent).

Nu peer onderwijs op de menukaart van het NPO staat, ontstaat er landelijk meer interesse in peer onderwijs. En dat juich ik uiteraard van harte toe!
#peeronderwijs #tutorleren #NPO #menukaart

Nieuws

Peercoaching toen en nu

Peercoaching heeft een rijke historie in het voortgezet onderwijs. Deze onderwijsmethode heeft zich in de afgelopen decennia ontwikkeld tot een waardevol instrument voor zowel persoonlijke

Lees meer »

Co-training docenten peerchoaching

Co-training van coördinatoren is een belangrijke fase tijdens het implementatieproces. Het is een samenwerkingsgerichte methode waarbij coördinatoren en de trainer van Tutorleren VO samen verantwoordelijk zijn voor en elkaar ondersteunen tijdens de training van deze peercoaches.

Lees meer »
Tutoren training

Executieve functies

Leuk om te vertellen dat de tutorentraining weer vernieuwd is! De cursus voor de peercoaches is onder andere uitgebreid met een workshop “Peercoaching van executieve

Lees meer »