Mooie doorgaande leerlijn door de inzet van peers

Op het Montessori College Nijmegen en Groesbeek geven bovenbouwleerlingen extra ondersteuning aan onderbouwleerlingen via het Tutorprogramma. Ook geven studenten bijles en zij werken als docentassistent in de klas. Per leerjaar is gekozen voor een andere aanpak. Op die manier is er sprake van een doorgaande leerlijn.

Ten eerste draait het tutorprogramma, waarbij bovenbouwleerlingen onderbouwleerlingen helpen. Dit vindt elke woensdag in het derde uur plaats op alle vestigingen van het Montessori College in de onderwijsrichtingen vmbo-t, havo en vwo. Het Tutorprogramma is er voor leerlingen die net dat extra steuntje in de rug nodig hebben.

Ten tweede worden studenten ingezet

De studenten hebben twee rollen. Enerzijds werken ze als docentassistent in de les en anderzijds geven ze bijles buiten de lessen om. Als docent-assistent spelen ze als het ware de docent vrij die daardoor gericht ondersteuning kan geven aan een kleinere groep. Of de studenten geven zelf tijdens de les ondersteuning aan een groep leerlingen. De docenten zijn hier tevreden over, de extra handen in de klas zorgen voor meer rust en geven ruimte voor individuele aandacht.

Leerlingen in de bovenbouw kunnen zich via een inschrijfsysteem aanmelden voor de bijles van studenten. De school-contactpersoon zorgt vervolgens voor een match. Studenten geven de bijlessen buiten de lessen om in een apart lokaal, bijvoorbeeld tijdens tussenuren of gelijk na school. Het belangrijkste is dat een leerling zichzelf aanmeldt. De verantwoordelijkheid ligt bij de leerling. Een leerling moet dus ook goed voorbereid zijn op de bijles, de leervragen moeten duidelijk zijn. Het is niet zo dat een student gewoon wat dingen uitlegt, de bijles is echt vraaggestuurd.

Lees het volledige artikel:

Extra ondersteuning op maat door medeleerlingen en studenten – VO-raadhttps://www.vo-raad.nl/artikelen/extra-ondersteuning-op-maat-door-medeleerlingen-en-studenten

Nieuws

Tutoren training

Executieve functies

Leuk om te vertellen dat de tutorentraining weer vernieuwd is! De cursus voor de peercoaches is onder andere uitgebreid met een workshop “Peercoaching van executieve

Lees meer »

De kracht van peer-tutoring en de drie domeinen van Gert Biesta

Goed onderwijs is een voortdurende zoektocht naar effectieve manieren om kennis over te dragen, vaardigheden te ontwikkelen en leerlingen te inspireren tot groei. Afgelopen jaren is er een groeiende erkenning ontstaan voor peer-onderwijs. Het is erg interessant om deze vorm van onderwijs te bekijken door de bril van onderwijswetenschapper Gert Biesta. Laten we duiken in deze holistische kijk op onderwijs.

Lees meer »