Het belang van training, monitoren en structuur

Onderzoek onder 2005 leerlingen in het VO laat zien dat peer support van belang is om gemotiveerd te blijven om naar school te gaan.

Peer tutoring wordt al meer dan veertig  jaar onderzocht. Het oorspronkelijke onderzoek van Harris en Sherman (1973) en Fogarty en Wang (1982) werd gevolgd door honderden onderzoeken in alle lagen van het onderwijs. Op basis van huidige onderzoeken kunnen inmiddels verschillende effecten worden vastgesteld: betere prestaties (waaronder de mate van taalbeheersing), beter gedrag, betere interpersoonlijke vaardigheden, groter vertrouwen en hogere motivatie. Recente onderzoeken benadrukken ook dat het monitoren van peer tutoring en trainen van de tutoren van belang is voor de effectiviteit. Daarbij is peer tutoring gebaat bij het gebruik van gestructureerde activiteiten, zoals materiaal dat door de leraar is voorbereid.

Lees meer:

De effectiviteit van peer tutoring

Nieuws

Subsidie School & Omgeving

Ondersteuning voor nieuwe projecten! De nieuwe subsidieperiode voor het Programma School & Omgeving loopt van 1 augustus 2025 tot en met 31 juli 2028, aanvragen

Lees meer »
Goede doelen

Goede doelen

Ieder jaar kies ik een goed doel om te steunen – een bijdrage die hopelijk een positief verschil maakt. Het liefst kies ik een kleine

Lees meer »