Het belang van training, monitoren en structuur

Onderzoek onder 2005 leerlingen in het VO laat zien dat peer support van belang is om gemotiveerd te blijven om naar school te gaan.

Peer tutoring wordt al meer dan veertig  jaar onderzocht. Het oorspronkelijke onderzoek van Harris en Sherman (1973) en Fogarty en Wang (1982) werd gevolgd door honderden onderzoeken in alle lagen van het onderwijs. Op basis van huidige onderzoeken kunnen inmiddels verschillende effecten worden vastgesteld: betere prestaties (waaronder de mate van taalbeheersing), beter gedrag, betere interpersoonlijke vaardigheden, groter vertrouwen en hogere motivatie. Recente onderzoeken benadrukken ook dat het monitoren van peer tutoring en trainen van de tutoren van belang is voor de effectiviteit. Daarbij is peer tutoring gebaat bij het gebruik van gestructureerde activiteiten, zoals materiaal dat door de leraar is voorbereid.

Lees meer:

De effectiviteit van peer tutoring

Nieuws

Tutoren training

Executieve functies

Leuk om te vertellen dat de tutorentraining weer vernieuwd is! De cursus voor de peercoaches is onder andere uitgebreid met een workshop “Peercoaching van executieve

Lees meer »

De kracht van peer-tutoring en de drie domeinen van Gert Biesta

Goed onderwijs is een voortdurende zoektocht naar effectieve manieren om kennis over te dragen, vaardigheden te ontwikkelen en leerlingen te inspireren tot groei. Afgelopen jaren is er een groeiende erkenning ontstaan voor peer-onderwijs. Het is erg interessant om deze vorm van onderwijs te bekijken door de bril van onderwijswetenschapper Gert Biesta. Laten we duiken in deze holistische kijk op onderwijs.

Lees meer »