Het belang van training, monitoren en structuur

Onderzoek onder 2005 leerlingen in het VO laat zien dat peer support van belang is om gemotiveerd te blijven om naar school te gaan.

Peer tutoring wordt al meer dan veertig  jaar onderzocht. Het oorspronkelijke onderzoek van Harris en Sherman (1973) en Fogarty en Wang (1982) werd gevolgd door honderden onderzoeken in alle lagen van het onderwijs. Op basis van huidige onderzoeken kunnen inmiddels verschillende effecten worden vastgesteld: betere prestaties (waaronder de mate van taalbeheersing), beter gedrag, betere interpersoonlijke vaardigheden, groter vertrouwen en hogere motivatie. Recente onderzoeken benadrukken ook dat het monitoren van peer tutoring en trainen van de tutoren van belang is voor de effectiviteit. Daarbij is peer tutoring gebaat bij het gebruik van gestructureerde activiteiten, zoals materiaal dat door de leraar is voorbereid.

Lees meer:

De effectiviteit van peer tutoring

Nieuws

Peercoaching toen en nu

Peercoaching heeft een rijke historie in het voortgezet onderwijs. Deze onderwijsmethode heeft zich in de afgelopen decennia ontwikkeld tot een waardevol instrument voor zowel persoonlijke

Lees meer »

Co-training docenten peerchoaching

Co-training van coördinatoren is een belangrijke fase tijdens het implementatieproces. Het is een samenwerkingsgerichte methode waarbij coördinatoren en de trainer van Tutorleren VO samen verantwoordelijk zijn voor en elkaar ondersteunen tijdens de training van deze peercoaches.

Lees meer »
Tutoren training

Executieve functies

Leuk om te vertellen dat de tutorentraining weer vernieuwd is! De cursus voor de peercoaches is onder andere uitgebreid met een workshop “Peercoaching van executieve

Lees meer »