De kracht van “peertalk”

De kracht van “peertalk”

 

Docenten zijn harde werkers. En wat is het dan soms frustrerend als klasgenoten hetzelfde doel sneller bereiken dan zij! Hoe doen die pubers dat? Het voordeel zit in het spreken van dezelfde taal. Hun voorbeelden spreken meer aan, hun woordkeuze is anders en hun denkwijze wellicht ook. Hoe zetten we deze krachtige werkvorm vaker in? Hoe versterkt een school de autonomie van leerlingen? Hoe organiseer je dit zodat er geen chaos ontstaat? Of nog erger, dat er verkeerde informatie wordt verstrekt?

De oplossing zit in 3 factoren:

1 Duidelijke afspraken, verwachtingen en grenzen;

2. Een gedegen training van tutoren;

3. Vertrouwen in de autonomie van leerlingen.

Nieuws

Peercoaching toen en nu

Peercoaching heeft een rijke historie in het voortgezet onderwijs. Deze onderwijsmethode heeft zich in de afgelopen decennia ontwikkeld tot een waardevol instrument voor zowel persoonlijke

Lees meer »

Co-training docenten peerchoaching

Co-training van coördinatoren is een belangrijke fase tijdens het implementatieproces. Het is een samenwerkingsgerichte methode waarbij coördinatoren en de trainer van Tutorleren VO samen verantwoordelijk zijn voor en elkaar ondersteunen tijdens de training van deze peercoaches.

Lees meer »
Tutoren training

Executieve functies

Leuk om te vertellen dat de tutorentraining weer vernieuwd is! De cursus voor de peercoaches is onder andere uitgebreid met een workshop “Peercoaching van executieve

Lees meer »