De kracht van “peertalk”

De kracht van “peertalk”

 

Docenten zijn harde werkers. En wat is het dan soms frustrerend als klasgenoten hetzelfde doel sneller bereiken dan zij! Hoe doen die pubers dat? Het voordeel zit in het spreken van dezelfde taal. Hun voorbeelden spreken meer aan, hun woordkeuze is anders en hun denkwijze wellicht ook. Hoe zetten we deze krachtige werkvorm vaker in? Hoe versterkt een school de autonomie van leerlingen? Hoe organiseer je dit zodat er geen chaos ontstaat? Of nog erger, dat er verkeerde informatie wordt verstrekt?

De oplossing zit in 3 factoren:

1 Duidelijke afspraken, verwachtingen en grenzen;

2. Een gedegen training van tutoren;

3. Vertrouwen in de autonomie van leerlingen.

Nieuws

Tutoren training

Executieve functies

Leuk om te vertellen dat de tutorentraining weer vernieuwd is! De cursus voor de peercoaches is onder andere uitgebreid met een workshop “Peercoaching van executieve

Lees meer »

De kracht van peer-tutoring en de drie domeinen van Gert Biesta

Goed onderwijs is een voortdurende zoektocht naar effectieve manieren om kennis over te dragen, vaardigheden te ontwikkelen en leerlingen te inspireren tot groei. Afgelopen jaren is er een groeiende erkenning ontstaan voor peer-onderwijs. Het is erg interessant om deze vorm van onderwijs te bekijken door de bril van onderwijswetenschapper Gert Biesta. Laten we duiken in deze holistische kijk op onderwijs.

Lees meer »