Tutorleren is in 2017 door mij opgericht Als trainer en ontwikkelaar werk ik jarenlang in het voortgezet onderwijs en begeleidde ik tientallen scholen bij de invoering van peerprojecten. Mijn kracht ligt in het vertalen van pedagogische en didactische principes naar de praktijk van alledag.
Mijn passie ontstond jaren geleden tijdens het lesgeven. Ik ontdekte dat ik, elke docent eigenlijk, met behulp van peeronderwijs niet alleen een veel hoger leerrendement behaalde, maar vooral ook dat mijn leerlingen meer leerplezier ervaarden! Peeronderwijs bleek dé tool te zijn voor:
Samen met Tilburg University deed ik in 2016 een praktijkonderzoek naar de opzet van een gedegen project.
Als leerkracht in het basisonderwijs raakte ik geïnspireerd door coöperatief leren. Ik volgde de training in de VS bij dr. Spencer Kagan en ging hiermee aan de slag Leerlingen leren door samen te onderzoeken en te werken. Dit idee nam ik ook mee het biologielokaal in toen ik bij het Munnikenheide college in Etten-Leur aan de slag ging als biologiedocent en vakgroep voorzitter.

Op basis van eigen praktijkonderzoek van 1 jaar (begeleid door Tilburg University), startte ik een pilot met tutorleren, speciaal ontwikkeld voor VMBO scholen. Uitbreidingen en verfijningen zorgden ervoor dat nu, zeven jaar later, ieder schooljaar meer dan 70 leerlingen met plezier deelnemen aan dit project. Iedere keer is het weer heerlijk om te merken dat leerlingen plezier hebben in leren. Ik zie resultaten verbeteren en zelfvertrouwen groeien.
Ik vervolgde mijn zoektocht en onderzocht de bestaande peerwerkvormen: High Dosage Tutoring, het lentorenproject /buddy systeem, juniorcoaching en tot slot de vertrouwensleerlingen. Deze laatste vormen bieden ontzettend veel hulp op het gebied van veiligheid. Voor deze coachingsvormen bestonden toen nog geen afgestemde trainingsmethoden.
Deze heb ik samen met andere deskundigen ontwikkeld en onder de aandacht gebracht. Inmiddels zie ik de voordelen van peeronderwijs terug op de 27 scholen waar ik deze programma’s geïntroduceerd en opgezet heb. En de positieve effecten vielen zelfs op bij het ministerie van OCW!

Ik woon in Geertruidenberg, samen met mijn man en dochter. Wat ik graag doe kan ik hier zeker doen: lekker in de tuin rommelen, wandelingen maken en gezellige avonden met vrienden hebben. Ik ben graag buiten. Waarschijnlijk komt dit omdat ik opgegroeid ben op een akkerbouwbedrijf. Maar ik houd ook erg van het stadsleven: de levendigheid, de diversiteit aan mensen en de drukte. Van alles een beetje dus.
Dat geldt ook voor mijn werk: ik geniet van het lesgeven en de omgang met mijn leerlingen en collega’s….maar tegelijkertijd krijg ik ook enorm veel energie van het runnen van Tutorleren VO. Voor mij is dit dus een perfecte balans!
Acteur: Nicola van den Einden werkt al enkele jaren voor tutorleren. Zij ondersteunt de trainingen door haar rollenspellen en fysieke spelsituaties. Met haar achtergrond als improvisatie acteur en sociale werkzaamheden zorgt zij voor een extra verdieping van het trainingsprogramma

Trainer: Sanne van Vugt. Zij verzorgt trainingen voor tutoren en lentoren. Met haar achtergrond als regisseur en sociale studies is ze zeer goed in staat de projectleiders in hun kracht te zetten en kennis bij te brengen.
Acteur: Regina van Gemert is naast acteur ook werkzaam als docent en staat graag op het toneel. Zij verstaat pubers als geen ander. Met haar ervaring als docent economie spreekt zij ook de taal van docenten.
Trainer Elle Keunen is een zeer ervaren trainster. Op dit moment woont ze helaas niet in Nederland en heeft haar werkzaamheden voor TutorlerenVO even in de koelkast gezet.
“Niks is zo mooi, als je twee leerlingen in hun “leerbubbel” ziet. Zij horen en zien dan alleen elkaar en gaan totaal op in hun leerwerk. Dán wordt er pas echt geleerd. Daar word ik zo blij van!”