Hoe maak je bijles aantrekkelijker dan TikTok? Hoe zorg je dat tutorleren geen mini-lesje wordt, maar een moment waar je leerlingen zich écht betrokken voelen?
Peercoaching is niet zomaar “samen oefenen”. Het is een unieke kans voor leerlingen om echt iets te leren, met actieve werkvormen die aanspreken en aanzetten tot denken. Goed gekozen werkvormen maken het verschil tussen een saaie herhaling en een leerervaring waar beiden sterker uitkomen, tutor én tutee.
In een peer-to-peer setting draait het niet alleen om kennis, maar juist ook om vertrouwen, interactie en eigenaarschap. Goed gekozen werkvormen helpen bij het verhogen van de betrokkenheid, moeilijke stof op een speelse manier te herhalen en het terughalen van leerplezier.
Vijf Werkvormen die werken (en waar leerlingen blij van worden)
1. Tweepraat
Deze coöperatieve werkvorm zet leerlingen aan tot denken én delen. De tutor stelt een vraag, beiden noteren hun antwoord, en daarna praten ze om de beurt.
2. Happertje
Maak van herhaling een spel. Vouw een klassiek happertje en vul het met vragen, opdrachten of leerpuzzels. De tutee kiest een kleur en de tutor opent het flapje. Er verschijnt een vraag zoals: “Leg in 30 seconden uit wat je weet over de lever.”
3. Memory met leerstof
De tutee gaat vooraf de kaartjes maken met begrippen & betekenissen, som & uitkomst of begrip & voorbeeld. Daarna spelen ze memory , elke foute match is een kans voor uitleg.
4. Timer-challenge
Maak leren lekker snel. Laat de tutee binnen 2 minuten zoveel mogelijk antwoorden geven op een vraag. Voorbeeld: “Noem alle Engelse woorden die je kent rond het thema ‘school’.” Dit zorgt voor energie én herhaling.
5. Uitlegkaartjes
De tutor maakt kaartjes met uitlegvragen, zoals: Hoe pak je een moeilijke tekst aan? Wat doe je als je geen motivatie hebt? De tutee trekt een kaartje en vertelt. De tutor vult aan of stelt een verdiepingsvraag. Zo ontstaat er een gesprek over aanpak én gevoel, een krachtig moment van coaching.
Deze werkvormen zijn niet alleen leuk. Ze raken aan executieve functies (zoals plannen, doorzetten, reflecteren), stimuleren eigenaarschap en dragen bij aan sociale veiligheid. Ze maken tutorleren tot méér dan bijles: het wordt betekenisvol onderwijs dat past tegelijkertijd bij Biesta’s drieslag: kwalificatie, socialisatie én subjectificatie.
Je hoeft niet met alle vijf werkvormen tegelijk te starten.
Laat je tutoren kennismaken met één of twee vormen, en laat ze zelf ervaren wat werkt. Geef ruimte voor experiment én reflectie. Want leren van elkaar begint met vertrouwen in het proces.
Wil je jouw peercoaches ondersteunen met kant-en-klare werkvormen, voorbeeldkaartjes of spelmateriaal? Stuur me een bericht!

