| Door Pedro op september 9, 2025 |
https://pedrodebruyckere.blog/?s=reality+check&submit=Zoeken
De voorbije jaren zijn er stapels studies verschenen die lieten zien dat tutoring, en zeker high dosage tutoring, één van de meest beloftevolle interventies is om leerachterstand weg te werken. Ook ik heb daar onderzoek naar gedaan en alles wees steeds opnieuw op stevige en vaak hoopgevende effecten.
Daarom is het nieuwste tussentijdse rapport van de Personalized Learning Initiative (UChicago Education Lab en MDRC) behoorlijk ontnuchterend. Niet omdat tutoring niet werkt – het blijft gemiddeld genomen een effectieve aanpak – maar omdat de resultaten op schaal een stuk minder spectaculair zijn dan we op basis van eerdere studies gewend waren. Zoals zo vaak in onderwijs: iets werkt in kleine setting, maar opschalen is een ander verhaal.”
Wat vonden de onderzoekers? Over alle sites samen zien we effecten van ongeveer 0,06 tot 0,09 standaarddeviatie, ruwweg één à twee maanden extra leren. Dat is statistisch significant, maar veel minder dan de 0,25 of zelfs 0,3 SD die in eerdere studies werden gevonden. De reden is eenvoudig maar pijnlijk: in de praktijk krijgen leerlingen veel minder minuten tutoring dan in die eerdere projecten. Waar het oorspronkelijk ging om 34 tot 82 uur per jaar, kregen de leerlingen in dit grootschalige experiment vaak niet meer dan 10 tot 38 uur
Het patroon is duidelijk: per minuut tutoring blijft de winst vergelijkbaar met eerdere studies, maar er is gewoon te weinig ‘dosage’. Scholen bleken niet in staat om de tijd vrij te maken, hoe groot de investeringen ook waren. Conflicterende prioriteiten, te weinig ruimte in het rooster, en de veelheid aan noden na corona zorgen ervoor dat tutoring in de praktijk vaak beperkt bleef.
Dat maakt dit rapport interessant maar ook confronterend. Ja, tutoring blijft een van de beste kaarten die we in handen hebben. Ja, goedkopere modellen met grotere groepen of inzet van technologie bleken ongeveer even effectief te zijn als duurdere vormen. Maar de kern blijft: zonder voldoende intensiteit verdwijnt een groot deel van de belofte. Voor wie zoals ik veel hoop heeft gehad – en onderzoek heeft gedaan – rond de kracht van tutoring, is dit een reality check. Het probleem is niet dat tutoring niet werkt, maar dat we het in scholen nauwelijks op het noodzakelijke niveau krijgen. De uitdaging is dus minder “wel of niet tutoring?” maar eerder “hoe zorgen we dat leerlingen het ook écht voldoende krijgen?”

