High Dosage Tutoring is een intensieve onderwijsinterventie om het sociaal-emotioneel welbevinden en het leerniveau van kinderen met een grote leerachterstand te verhogen. Deze vorm van tutorleren wordt nu op Markland college Oudenbosch ingezet om leerstilstanden na een langere periode van thuisonderwijs aan te pakken. Ze plaatsen 3 weken geleden een oproep op hun website en andere social media. Hierop werd direct gereageerd: oud collega’s, oud leerlingen, ouders en stagiaires wilden graag hun steentje bijdragen. Om hen te voorzien van extra skills en informatie rondom deze vorm van tutorleren, mocht ik deze training verzorgen. Samen met trainingsacteur Nicola van den Einden ben ik aan de slag gegaan. Vijftien tutoren zijn er nu klaar voor. En aanstaande maandag 28 maart gaan de eerste leerlingen profiteren van deze bijzondere “bijlessen”. Ik wens hen allemaal heel veel leerplezier en succes toe!
Waarom je peer tutors moet opleiden/begeleiden: ze kunnen ook de ongelijkheid vergroten!
Gepubliceerd op april 28, 2024 door Pedro de Bruyckere. Werken met peer tutoren kan ongelijkheid in onderwijs helpen verkleinen, dit weten we al langer dan vandaag. Maar een nieuw onderzoek bevestigt