Anne-Marie van Dongen

Mijn passie voor peeronderwijs ontstond jaren geleden op de werkvloer, gewoon tussen de leerlingen. Ik ontdekte dat ik, elke docent eigenlijk, met behulp van peeronderwijs niet alleen een veel hoger leerrendement had, maar vooral ook meer leerplezier! Peeronderwijs bleek dé tool te zijn voor:

  • Actieve betrokkenheid bij eigen leerproces
  • Volop leerplezier
  • Instructie aansluitend op de behoefte
  • Communicatie op een aansprekende en passende manier: in eigen ‘taal’
  • Naast de vakinhoud ook daadwerkelijk voorbereiding op het toekomstige beroep bieden. Aan de slag met de ‘21st Century Skills’ dus.

Ik startte met tutorleren: Als leerkracht in het basisonderwijs raakte ik geïnspireerd door coöperatief leren. Leerlingen leren door samen te onderzoeken en te werken. Dit idee nam ik ook mee het biologielokaal in toen ik bij het Munnikenheide-college in Etten-Leur aan de slag ging als biologiedocenten en vakgroepvoorzitter. Op basis van eigen praktijkonderzoek van 1 jaar (begeleid door Tilburg University) startte ik een pilot met tutorleren, speciaal voor VMBO scholen. Uitbreidingen en verfijningen zorgen ervoor dat nu, zeven jaar later, ieder schooljaar meer dan 70 leerlingen met plezier deelnemen aan dit project. Iedere keer is het weer heerlijk om te merken dat leerlingen plezier hebben in leren. Ik zie resultaten verbeteren en zelfvertrouwen groeien.

Ik vervolgde mijn zoektocht en onderzocht de volgende peerwerkvorm: het Buddy systeem. Deze vorm bood juist veel hulp bij de veilige overgang van het PO naar het VO. Dit systeem was meer gericht op gehele brugklassen, waarbij de buddy’s als assistent-mentor ondersteuning boden bij de eerste stappen van de brugklassers op hun nieuwe school.

Inmiddels zie ik de voordelen van peeronderwijs terug op de scholen waar ik beide programma’s geïntroduceerd en opgezet heb!

Werkervaring:

  • Zzp-er peer onderwijs (2017-heden)
  • Tutorcoach (2015-heden)
  • Docent biologie (2009-heden)
  • Middenmanagement (1999-2007)
  • Praktijkdocent en stagebegeleider pabo ‘s-Hertogenbosch (1999-2001)
  • Leerkracht (coöperatief) basisonderwijs (1995-2009)

Opleiding

  • Praktijkonderzoek Tutorleren bij de Academische Opleidingsschool West-Brabant en Tilburg university (2013)
  • Hogeschool Utrecht lerarenopleiding biologie (2008-2010)
  • Coöperative learning Florida VS (1996)
  • Pabo `s-Hertogenbosch (1992-1994)

Persoonlijk

Ik woon in Geertruidenberg, samen met mijn man en dochter. Wat ik graag doe kan ik hier zeker doen: lekker in de tuin rommelen, wandelingen maken en gezellige avonden met vrienden hebben. Ik ben graag buiten. Waarschijnlijk komt dit omdat ik opgegroeid ben op een akkerbouwbedrijf. Maar ik houd ook erg van het stadsleven: de levendigheid, de diversiteit aan mensen en de drukte. Van alles een beetje dus.

Dat geldt ook voor mijn werk: ik geniet van het lesgeven en de  omgang met mijn kids en collega’s….maar tegelijkertijd krijg ik ook enorm veel energie van het runnen van Tutorleren VO! Voor mij is dit dus een mooie balans.